Statut Klubu
STATUT Stowarzyszenia Kultury Fizycznej pod nazwą KRAKOWSKI YACHT CLUB
uchwalony dnia 19 stycznia 2016 roku
I POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Stowarzyszenie nosi nazwę: Krakowski Yacht Club, zwane dalej Klubem.
- Klub jest stowarzyszeniem.
- Klub opiera swą działalność na pracy społecznej członków. Wyjątek mogą stanowić etatowi pracownicy powołani przez Zarząd Klubu.
- Siedzibą władz Klubu jest Kraków, a terytorium działalności Polska oraz zagranica.
II CELE i SPOSOBY ICH REALIZACJI
- Celem działania Klubu jest:
- realizacja form uprawiania żeglarstwa,
- popularyzacja żeglarstwa jako formy aktywnego wypoczynku,
- stałe podnoszenie kwalifikacji żeglarskich wśród członków Klubu,
- prowadzenie szkoleń żeglarskich,
- działalność oświatowa i wychowawcza,
- reprezentowanie interesów członków Klubu na zewnątrz,
- integracja środowisk żeglarskich,
- aktywna działalność w zakresie ochrony środowiska.
- Klub realizuje swoje cele poprzez:
- organizowanie i obsługę kadrową imprez żeglarskich, tj. w szczególności: rejsów śródlądowych, rejsów i wypraw morskich, obozów itp.
- prowadzenie szkoleń żeglarskich,
- działalność z młodzieżą szkolną i akademicką w zakresie popularyzacji i realizacji różnych form żeglarstwa,
- organizowanie spotkań i imprez dla młodzieży o charakterze oświatowo-wychowawczym,
- organizowanie wewnętrznego życia klubowego,
- współpracę z instytucjami, szkołami i osobami zainteresowanymi rozwojem żeglarstwa,
- działania w zakresie ochrony środowiska naturalnego,
- prowadzenie działalności umożliwiającej realizację celów statutowych.
III CZŁONKOWIE KLUBU, ICH PRAWA i OBOWIĄZKI
- Członkowie Klubu dzielą się na:
- członków zwyczajnych,
- członków honorowych,
- członków wspierających.
- Członkostwo Klubu nadawane jest decyzją Zarządu Klubu. Kandydat na członka Klubu winien złożyć stosowną deklarację oraz spełnić ewentualne inne wymogi określone wewnętrznym regulaminem. w uzasadnionych przypadkach Zarząd może podjąć uchwałę o zwolnieniu członka z obowiązku opłacenia składki członkowskiej.
- Weryfikacja członkostwa dokonywana jest przez Zarząd Klubu na podstawie wewnętrznego regulaminu. Wysokość rocznych składek oraz terminu i sposobu ich wnoszenia ustala Zarząd Klubu.
- Członkowie Zwyczajni Klubu mają prawo do:
- uczestnictwa we wszystkich formach działalności Klubu wg zasad ustalonych przez Zarząd Klubu,
- inicjowania form działalności Klubu,
- zgłaszania wniosków i uwag dotyczących działalności Klubu,
- wybierania i bycia wybieranym do władz Klubu,
- dofinansowania uczestnictwa w imprezach klubowych i innych o charakterze sportowym lub szkoleniowym – w miarę możliwości finansowych Klubu i zgodnie z decyzją Zarządu,
- odwoływania się do Komisji Rewizyjnej oraz do Walnego Zebrania Klubu,
- prawo do udziału we wszystkich imprezach organizowanych przez Klub,
- prawo do ulg w opłatach za w/w imprezy przyznawanych przez Zarząd Klubu w wysokości zależnej od posiadanych na ten cel środków finansowych,
- prawo do nagród i wyróżnień.
- Członkowie Zwyczajni Klubu zobowiązani są do:
- przestrzegania Statutu Klubu, regulaminów i zarządzeń władz Klubu,
- brania czynnego udziału w pracach Klubu oraz dbania o lokale, sprzęt i majątek Klubu,
- przestrzegania zasad etyki i etykiety żeglarskiej oraz turystycznej,
- regularnego opłacania składek,
- aktywnej pracy na rzecz Klubu i wypełniania obowiązków określonych przez regulamin oraz Zarząd Klubu,
- stałego podnoszenia swych umiejętności żeglarskich.
- Ustala się honorowe członkostwo Klubu, nadawane przez Walne Zebranie Klubu osobom, które posiadają wybitne zasługi dla rozwoju żeglarstwa lub Klubu. Honorowy członek Klubu jest zwolniony z obowiązku opłacania składek.
- Członkami wspierającymi mogą być instytucje, przedsiębiorstwa, szkoły, wyższe uczelnie, organizacje społeczne, które zadeklarują czynne poparcie oraz pomoc w realizacji celów Klubu. Członkowie wspierający działają za pośrednictwem swych upoważnionych przedstawicieli.
- Utrata członkostwa następuje z chwilą:
- rozwiązania Klubu,
- wykluczenia z Klubu przez Zarząd Klubu w wyniku działalności na szkodę Klubu albo działalności sprzecznej ze statutem, regulaminami bądź uchwałami władz Klubu,
- zgłoszenia do Zarządu pisemnej rezygnacji z członkostwa.
- Niedopełnienie obowiązku opłacenia składek zgodnie z regulaminem ustanowionym przez Zarząd powoduje automatycznie zawieszenie członkostwa wraz z wynikającymi z niego prawami do czasu opłacenia składki. Nieopłacenie składki członkowskiej przez okres 12 miesięcy upoważnia Zarząd do podjęcia decyzji o pozbawieniu członkostwa w Klubie.
IV WŁADZE KLUBU
- Władze Klubu stanowią:
- Walne zebranie Klubu,
- Zarząd Klubu,
- Komisja Rewizyjna.
- Najwyższą władzą Klubu jest Walne Zebranie Klubu. Uchwały jego są podejmowane zwykłą większością głosów. w przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Komandora.
- Obrady Walnego Zebrania Klubu w pierwszym terminie, aby były prawomocne a uchwały ważne, muszą się odbyć przy obecności co najmniej 1/2 członków Klubu uprawnionych do głosowania. w drugim terminie zebranie jest prawomocne bez względu na ilość obecnych członków Klubu.
- Czynne i bierne prawo wyborcze może być wykonywane jedynie osobiście. w szczególności niedopuszczalne jest głosowanie, kandydowanie lub bycie wybieranym do władz Klubu przez pełnomocników.
- Zwyczajne Walne Zebranie Klubu winno być zwoływane raz w roku przez Zarząd Klubu nie później niż do końca marca.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu może być zwołane na wniosek Zarządu Klubu, Komisji Rewizyjnej lub 1/3 członków Klubu.
- O terminie Walnego Zebrania i porządku obrad członkowie Klubu winni być skutecznie powiadomieni co najmniej 14 dni przed planowanym zebraniem. w zawiadomieniu musi być podany również drugi termin zebrania. Walne Zebranie winno być zwołane w dzień ustawowo wolny od pracy lub w sobotę, w godzinach okołopołudniowych.
- Walne Zebranie Klubu:
- rozpatruje i zatwierdza sprawozdania Zarządu Klubu i Komisji Rewizyjnej z minionego roku działalności,
- zatwierdza rozliczenie Finansowe z działalności Klubu,
- podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium dla ustępującego Zarządu za okres jego kadencji na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- omawia program działalności Klubu oraz podejmuje uchwały dotyczące pracy Klubu.
- Do kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy ponadto:
- uchwalanie regulaminu obrad Walnego Zebrania,
- uchwalanie zmian Statutu Klubu,
- uchwalanie szczegółów ordynacji wyborczej nie określonych w Statucie,
- rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu Klubu i Komisji Rewizyjnej,
- podjęcie uchwały w sprawie zmiany Statutu lub rozwiązania Klubu.
- Walne Zebranie dokonuje wyboru:
- Komandora Klubu,
- Komisji Rewizyjnej.
- Wybory Komandora Klubu oraz członków Komisji Rewizyjnej przeprowadzane są w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów. Kandydaci winni posiadać bierne prawo wyborcze i wyrazić zgodę na kandydowanie na daną funkcję. Skład Komisji Rewizyjnej winien być minimum 3-osobowy. Komisja ze swojego grona obiera Przewodniczącego.
- Komandor Klubu przedstawia proponowaną strukturę i skład Zarządu wyłoniony spośród członków Klubu. Zebranie zatwierdza poszczególnych kandydatów na członków Zarządu w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów. w przypadku nie zatwierdzenia któregokolwiek z kandydatów do Zarządu, Komandor może przedstawić nową kandydaturę na daną funkcję.
- Komandor ma prawo odwoływać członków Zarządu z pełnionej funkcji, a także powoływać nowych członków Zarządu. Przedstawieni przez Komandora nowi kandydaci są zatwierdzani przez Zarząd Klubu. Gdy zmiany te przekroczą 50% pierwotnego składu Zarządu, wymagana jest procedura jak w pkt 25 w stosunku do wszystkich powołanych osób.
- W przypadku ustąpienia Komandora Klubu Zarząd Klubu w terminie 30 dni zwołuje nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu.
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa dwa lata.
- Zarząd Klubu kieruje działalnością Klubu do czasu wyboru nowego Zarządu.
- Do kompetencji oraz obowiązków Zarządu należy:
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu,
- redagowanie i uchwalanie regulaminów wewnętrznych,
- reprezentacja Klubu na zewnątrz,
- współpraca z władzami związanych z Klubem instytucji i organizacji,
- właściwe kierowanie sprawami członkowskimi Klubu, m.in. przyjmowanie, skreślanie i zawieszanie w prawach członków,
- podejmowanie uchwał dotyczących nagród i kar dla członków Klubu,
- nadzór nad organizacją wszelkich imprez klubowych,
- przeprowadzanie kwalifikacji na imprezy klubowe, oraz przyznawanie dofinansowań i ulg w opłatach,
- kierowanie gospodarką finansową Klubu, podejmowanie decyzji finansowych,
- prowadzenie i kierowanie działalnością gospodarczą Klubu,
- prowadzenie właściwej polityki w zakresie sprzętu klubowego,
- nadzór nad lokalami klubowymi oraz zarządzanie majątkiem Klubu,
- popularyzacja i rozwój żeglarstwa oraz działania w zakresie ochrony środowiska naturalnego,
- opracowywanie wniosków i sprawozdań dotyczących pracy Klubu.
- Zebrania Zarządu odbywają się w zależności od potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.
- Od decyzji Zarządu dotyczących danego członka Klubu, przysługuje zainteresowanemu prawo odwołania do Komisji Rewizyjnej Klubu, a w dalszej kolejności do Walnego Zebrania.
- Pracami Zarządu kieruje Komandor Klubu.
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Klubu.
- Komisja Rewizyjna czuwa nad realizacją uchwał Walnego Zebrania, przestrzeganiem Statutu Klubu, sprawuje nadzór nad działalnością majątkową, finansową i gospodarczą Klubu, rozpatruje odwołania członków Klubu, a także stawia na Walnym Zebraniu Klubu wniosek w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi.
- Komisja Rewizyjna może przyjmować rezygnacje i powoływać swoich nowych członków, przy czym, jeżeli zmianie ulegnie więcej niż 50% jej pierwotnego składu, wymagane jest zatwierdzenie wszystkich nowo powołanych osób przez zebranie członków zwyczajnych Klubu jak w pkt 25.
V MAJĄTEK i FUNDUSZE KLUBU
- Majątek Klubu stanowią: nieruchomości, ruchomości i fundusze.
- Na fundusze Klubu składają się:
- składki członkowskie,
- dotacje i darowizny,
- dofinansowania od organizacji i instytucji,
- wpływy z działalności statutowej,
- wpływy z działalności gospodarczej.
- Komandor reprezentuje Klub i jest upoważniony do zaciągania zobowiązań majątkowych. Dla ważności decyzji i czynności dotyczących praw i obowiązków majątkowych Klubu wymagane jest współdziałanie Komandora z drugim członkiem Zarządu. w przypadku nieobecności Komandora decyzje podejmuje członek Zarządu upoważniony przez Komandora wraz z drugim członkiem Zarządu. w przypadku braku osoby upoważnionej przez Komandora decyzje podejmuje trzech członków Zarządu działających wspólnie.
- W celu uzupełnienia i powiększenia środków finansowych niezbędnych do realizacji celów statutowych Klub może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
VI ZMIANY STATUTU i ROZWIĄZANIE KLUBU
- Uchwałę o Zmianie Statutu Klubu lub rozwiązaniu Klubu podejmuje Walne Zebranie Klubu.
- Uchwałę o zmianie Statutu może podjąć Walne Zebranie Klubu większością co najmniej 2/3 głosów i tylko w przypadku gdy przewidywał to porządek obrad podany w zawiadomieniu o Walnym Zebraniu.
- Uchwałę o rozwiązaniu Klubu może podjąć Walne Zebranie Klubu większością co najmniej 2/3 głosów, przy obecności co najmniej 1/2 członków uprawnionych do głosowania i tylko wtedy przewidywał to porządek obrad podany w zawiadomieniu o Walnym Zebraniu.
- Uchwała o rozwiązaniu Klubu powinna określać sposób likwidacji i cele, na jakie będzie przeznaczony majątek Klubu.