Statut Klubu

STATUT Stowarzyszenia Kultury Fizycznej pod nazwą KRAKOWSKI YACHT CLUB

uchwalony dnia 19 stycznia 2016 roku

I POSTANOWIENIA OGÓLNE

  1. Stowarzyszenie nosi nazwę: Krakowski Yacht Club, zwane dalej Klubem.
  2. Klub jest stowarzyszeniem.
  3. Klub opiera swą działalność na pracy społecznej członków. Wyjątek mogą stanowić etatowi pracownicy powołani przez Zarząd Klubu.
  4. Siedzibą władz Klubu jest Kraków, a terytorium działalności Polska oraz zagranica.

II CELE i SPOSOBY ICH REALIZACJI

  1. Celem działania Klubu jest:
    • realizacja form uprawiania żeglarstwa,
    • popularyzacja żeglarstwa jako formy aktywnego wypoczynku,
    • stałe podnoszenie kwalifikacji żeglarskich wśród członków Klubu,
    • prowadzenie szkoleń żeglarskich,
    • działalność oświatowa i wychowawcza,
    • reprezentowanie interesów członków Klubu na zewnątrz,
    • integracja środowisk żeglarskich,
    • aktywna działalność w zakresie ochrony środowiska.
  2. Klub realizuje swoje cele poprzez:
    • organizowanie i obsługę kadrową imprez żeglarskich, tj. w szczególności: rejsów śródlądowych, rejsów i wypraw morskich, obozów itp.
    • prowadzenie szkoleń żeglarskich,
    • działalność z młodzieżą szkolną i akademicką w zakresie popularyzacji i realizacji różnych form żeglarstwa,
    • organizowanie spotkań i imprez dla młodzieży o charakterze oświatowo-wychowawczym,
    • organizowanie wewnętrznego życia klubowego,
    • współpracę z instytucjami, szkołami i osobami zainteresowanymi rozwojem żeglarstwa,
    • działania w zakresie ochrony środowiska naturalnego,
    • prowadzenie działalności umożliwiającej realizację celów statutowych.

III CZŁONKOWIE KLUBU, ICH PRAWA i OBOWIĄZKI

  1. Członkowie Klubu dzielą się na:
    • członków zwyczajnych,
    • członków honorowych,
    • członków wspierających.
  2. Członkostwo Klubu nadawane jest decyzją Zarządu Klubu. Kandydat na członka Klubu winien złożyć stosowną deklarację oraz spełnić ewentualne inne wymogi określone wewnętrznym regulaminem. w uzasadnionych przypadkach Zarząd może podjąć uchwałę o zwolnieniu członka z obowiązku opłacenia składki członkowskiej.
  3. Weryfikacja członkostwa dokonywana jest przez Zarząd Klubu na podstawie wewnętrznego regulaminu. Wysokość rocznych składek oraz terminu i sposobu ich wnoszenia ustala Zarząd Klubu.
  4. Członkowie Zwyczajni Klubu mają prawo do:
    • uczestnictwa we wszystkich formach działalności Klubu wg zasad ustalonych przez Zarząd Klubu,
    • inicjowania form działalności Klubu,
    • zgłaszania wniosków i uwag dotyczących działalności Klubu,
    • wybierania i bycia wybieranym do władz Klubu,
    • dofinansowania uczestnictwa w imprezach klubowych i innych o charakterze sportowym lub szkoleniowym – w miarę możliwości finansowych Klubu i zgodnie z decyzją Zarządu,
    • odwoływania się do Komisji Rewizyjnej oraz do Walnego Zebrania Klubu,
    • prawo do udziału we wszystkich imprezach organizowanych przez Klub,
    • prawo do ulg w opłatach za w/w imprezy przyznawanych przez Zarząd Klubu w wysokości zależnej od posiadanych na ten cel środków finansowych,
    • prawo do nagród i wyróżnień.
  5. Członkowie Zwyczajni Klubu zobowiązani są do:
    • przestrzegania Statutu Klubu, regulaminów i zarządzeń władz Klubu,
    • brania czynnego udziału w pracach Klubu oraz dbania o lokale, sprzęt i majątek Klubu,
    • przestrzegania zasad etyki i etykiety żeglarskiej oraz turystycznej,
    • regularnego opłacania składek,
    • aktywnej pracy na rzecz Klubu i wypełniania obowiązków określonych przez regulamin oraz Zarząd Klubu,
    • stałego podnoszenia swych umiejętności żeglarskich.
  6. Ustala się honorowe członkostwo Klubu, nadawane przez Walne Zebranie Klubu osobom, które posiadają wybitne zasługi dla rozwoju żeglarstwa lub Klubu. Honorowy członek Klubu jest zwolniony z obowiązku opłacania składek.
  7. Członkami wspierającymi mogą być instytucje, przedsiębiorstwa, szkoły, wyższe uczelnie, organizacje społeczne, które zadeklarują czynne poparcie oraz pomoc w realizacji celów Klubu. Członkowie wspierający działają za pośrednictwem swych upoważnionych przedstawicieli.
  8. Utrata członkostwa następuje z chwilą:
    • rozwiązania Klubu,
    • wykluczenia z Klubu przez Zarząd Klubu w wyniku działalności na szkodę Klubu albo działalności sprzecznej ze statutem, regulaminami bądź uchwałami władz Klubu,
    • zgłoszenia do Zarządu pisemnej rezygnacji z członkostwa.
  9. Niedopełnienie obowiązku opłacenia składek zgodnie z regulaminem ustanowionym przez Zarząd powoduje automatycznie zawieszenie członkostwa wraz z wynikającymi z niego prawami do czasu opłacenia składki. Nieopłacenie składki członkowskiej przez okres 12 miesięcy upoważnia Zarząd do podjęcia decyzji o pozbawieniu członkostwa w Klubie.

IV WŁADZE KLUBU

  1. Władze Klubu stanowią:
    • Walne zebranie Klubu,
    • Zarząd Klubu,
    • Komisja Rewizyjna.
  2. Najwyższą władzą Klubu jest Walne Zebranie Klubu. Uchwały jego są podejmowane zwykłą większością głosów. w przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Komandora.
  3. Obrady Walnego Zebrania Klubu w pierwszym terminie, aby były prawomocne a uchwały ważne, muszą się odbyć przy obecności co najmniej 1/2 członków Klubu uprawnionych do głosowania. w drugim terminie zebranie jest prawomocne bez względu na ilość obecnych członków Klubu.
  4. Czynne i bierne prawo wyborcze może być wykonywane jedynie osobiście. w szczególności niedopuszczalne jest głosowanie, kandydowanie lub bycie wybieranym do władz Klubu przez pełnomocników.
  5. Zwyczajne Walne Zebranie Klubu winno być zwoływane raz w roku przez Zarząd Klubu nie później niż do końca marca.
  6. Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu może być zwołane na wniosek Zarządu Klubu, Komisji Rewizyjnej lub 1/3 członków Klubu.
  7. O terminie Walnego Zebrania i porządku obrad członkowie Klubu winni być skutecznie powiadomieni co najmniej 14 dni przed planowanym zebraniem. w zawiadomieniu musi być podany również drugi termin zebrania. Walne Zebranie winno być zwołane w dzień ustawowo wolny od pracy lub w sobotę, w godzinach okołopołudniowych.
  8. Walne Zebranie Klubu:
    • rozpatruje i zatwierdza sprawozdania Zarządu Klubu i Komisji Rewizyjnej z minionego roku działalności,
    • zatwierdza rozliczenie Finansowe z działalności Klubu,
    • podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium dla ustępującego Zarządu za okres jego kadencji na wniosek Komisji Rewizyjnej,
    • omawia program działalności Klubu oraz podejmuje uchwały dotyczące pracy Klubu.
  9. Do kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy ponadto:
    • uchwalanie regulaminu obrad Walnego Zebrania,
    • uchwalanie zmian Statutu Klubu,
    • uchwalanie szczegółów ordynacji wyborczej nie określonych w Statucie,
    • rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu Klubu i Komisji Rewizyjnej,
    • podjęcie uchwały w sprawie zmiany Statutu lub rozwiązania Klubu.
  10. Walne Zebranie dokonuje wyboru:
    • Komandora Klubu,
    • Komisji Rewizyjnej.
  11. Wybory Komandora Klubu oraz członków Komisji Rewizyjnej przeprowadzane są w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów. Kandydaci winni posiadać bierne prawo wyborcze i wyrazić zgodę na kandydowanie na daną funkcję. Skład Komisji Rewizyjnej winien być minimum 3-osobowy. Komisja ze swojego grona obiera Przewodniczącego.
  12. Komandor Klubu przedstawia proponowaną strukturę i skład Zarządu wyłoniony spośród członków Klubu. Zebranie zatwierdza poszczególnych kandydatów na członków Zarządu w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów. w przypadku nie zatwierdzenia któregokolwiek z kandydatów do Zarządu, Komandor może przedstawić nową kandydaturę na daną funkcję.
  13. Komandor ma prawo odwoływać członków Zarządu z pełnionej funkcji, a także powoływać nowych członków Zarządu. Przedstawieni przez Komandora nowi kandydaci są zatwierdzani przez Zarząd Klubu. Gdy zmiany te przekroczą 50% pierwotnego składu Zarządu, wymagana jest procedura jak w pkt 25 w stosunku do wszystkich powołanych osób.
  14. W przypadku ustąpienia Komandora Klubu Zarząd Klubu w terminie 30 dni zwołuje nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu.
  15. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa dwa lata.
  16. Zarząd Klubu kieruje działalnością Klubu do czasu wyboru nowego Zarządu.
  17. Do kompetencji oraz obowiązków Zarządu należy:
    • wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu,
    • redagowanie i uchwalanie regulaminów wewnętrznych,
    • reprezentacja Klubu na zewnątrz,
    • współpraca z władzami związanych z Klubem instytucji i organizacji,
    • właściwe kierowanie sprawami członkowskimi Klubu, m.in. przyjmowanie, skreślanie i zawieszanie w prawach członków,
    • podejmowanie uchwał dotyczących nagród i kar dla członków Klubu,
    • nadzór nad organizacją wszelkich imprez klubowych,
    • przeprowadzanie kwalifikacji na imprezy klubowe, oraz przyznawanie dofinansowań i ulg w opłatach,
    • kierowanie gospodarką finansową Klubu, podejmowanie decyzji finansowych,
    • prowadzenie i kierowanie działalnością gospodarczą Klubu,
    • prowadzenie właściwej polityki w zakresie sprzętu klubowego,
    • nadzór nad lokalami klubowymi oraz zarządzanie majątkiem Klubu,
    • popularyzacja i rozwój żeglarstwa oraz działania w zakresie ochrony środowiska naturalnego,
    • opracowywanie wniosków i sprawozdań dotyczących pracy Klubu.
  18. Zebrania Zarządu odbywają się w zależności od potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.
  19. Od decyzji Zarządu dotyczących danego członka Klubu, przysługuje zainteresowanemu prawo odwołania do Komisji Rewizyjnej Klubu, a w dalszej kolejności do Walnego Zebrania.
  20. Pracami Zarządu kieruje Komandor Klubu.
  21. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Klubu.
  22. Komisja Rewizyjna czuwa nad realizacją uchwał Walnego Zebrania, przestrzeganiem Statutu Klubu, sprawuje nadzór nad działalnością majątkową, finansową i gospodarczą Klubu, rozpatruje odwołania członków Klubu, a także stawia na Walnym Zebraniu Klubu wniosek w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi.
  23. Komisja Rewizyjna może przyjmować rezygnacje i powoływać swoich nowych członków, przy czym, jeżeli zmianie ulegnie więcej niż 50% jej pierwotnego składu, wymagane jest zatwierdzenie wszystkich nowo powołanych osób przez zebranie członków zwyczajnych Klubu jak w pkt 25.

V MAJĄTEK i FUNDUSZE KLUBU

  1. Majątek Klubu stanowią: nieruchomości, ruchomości i fundusze.
  2. Na fundusze Klubu składają się:
    • składki członkowskie,
    • dotacje i darowizny,
    • dofinansowania od organizacji i instytucji,
    • wpływy z działalności statutowej,
    • wpływy z działalności gospodarczej.
  3. Komandor reprezentuje Klub i jest upoważniony do zaciągania zobowiązań majątkowych. Dla ważności decyzji i czynności dotyczących praw i obowiązków majątkowych Klubu wymagane jest współdziałanie Komandora z drugim członkiem Zarządu. w przypadku nieobecności Komandora decyzje podejmuje członek Zarządu upoważniony przez Komandora wraz z drugim członkiem Zarządu. w przypadku braku osoby upoważnionej przez Komandora decyzje podejmuje trzech członków Zarządu działających wspólnie.
  4. W celu uzupełnienia i powiększenia środków finansowych niezbędnych do realizacji celów statutowych Klub może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

VI ZMIANY STATUTU i ROZWIĄZANIE KLUBU

  1. Uchwałę o Zmianie Statutu Klubu lub rozwiązaniu Klubu podejmuje Walne Zebranie Klubu.
  2. Uchwałę o zmianie Statutu może podjąć Walne Zebranie Klubu większością co najmniej 2/3 głosów i tylko w przypadku gdy przewidywał to porządek obrad podany w zawiadomieniu o Walnym Zebraniu.
  3. Uchwałę o rozwiązaniu Klubu może podjąć Walne Zebranie Klubu większością co najmniej 2/3 głosów, przy obecności co najmniej 1/2 członków uprawnionych do głosowania i tylko wtedy przewidywał to porządek obrad podany w zawiadomieniu o Walnym Zebraniu.
  4. Uchwała o rozwiązaniu Klubu powinna określać sposób likwidacji i cele, na jakie będzie przeznaczony majątek Klubu.